Konsten att förstöra ett varumärke med en Batistini-kostym

Dressmann lanserade i går ett samarbete med Zlatan. Gladast är nog Dressmann och Zlatan medan Volvo personvagnar torde vara aningen mer skeptiska för att uttrycka sig försiktigt.

För att Zlatan skulle ingå ett samarbete med Dressmann måste det naturligtvis ha rört sig om ett guldkantat erbjudande. Helt förståeligt från Zlatans sida. Risken är dock uppenbar att genom ett samarbete med en lågpriskedja skadar han sitt eget varumärke och skrämmer bort andra varumärken som befinner sig i premiumsegmentet.

Volvo personvagnar borde vara den stora förloraren i sammanhanget. Volvo har lanserat Made by Sweden med Zlatan och försöker marknadsföra nya XC 90 som en premiumprodukt. Samtidigt lanserar Zlatan och Dressmann ett samarbete. Att frontfiguren i en av Volvos dyraste kampanjer någonsin förknippas med en lågpriskedja måste vålla en del irritation på Volvos marknadsavdelning.

Helt klart är att Dressmann inte är förenligt med Volvos produktutveckling i premiumsegmentet och varumärkesbyggande. Att  Zlatan förknippas med lågpriskläder och ett premiumvarumärke  är framförallt skadligt för Volvo. Frågan är vad som nu händer med Zlatans roll i Made by Sweden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *