Moderaternas rekrytering av kommunikationschef sticker ut

I veckan presenterade moderaterna sin nya kommunikationschef Hanna Bergholm. Hon kommer senast från en tjänst som marknadsdirektör på match.com.

Rekryteringen får betraktas som närmast banbrytande. I politiska partier hämtas tjänstemän annars från närstående kretsar som känner det politiska landskapet. Möjligen kan detta vara starten på en trend som öppnar upp för att röra sig mellan politik och näringsliv. En sådan utveckling skulle vara välkommen och vitaliserande.

Att rekrytera en person utan erfarenhet av vare sig moderaterna eller politisk kommunikation får betraktas som friskt vågat av moderaternas partisekreterare. Persson har visat att han inte räds att förändra partiorganisationen eller att ställa gamla sanningar på ända. Om det är ett vinnande koncept återstår att se.

Hanna Bergholm kommer sannolikt kunna tillföra mycket med sina erfarenheter från näringslivet – inte minst när det gäller kampanjer och paketering av budskap. Den största utmaningen för en person utan koppling till partiet är att förstå hur det fungerar, hur politik formas och vilka oskrivna regler som gäller i svensk politik. En person som kommer utan kunskap om hur partier fungerar måste snabbt lära sig de viktigaste grunderna i politikens ädla konst. Inte minst för att kunna verka men också för att vinna respekt hos de som fnyser åt bristen på erfarenhet.

En del hävdar att politiken har tappat sin ideologi och att partipolitisk bakgrund är överskattat när partierna marknadsanpassar sina budskap. De som hävdar det har själva liten eller ingen politisk erfarenhet och tillbringar sina dagar på en statsvetenskaplig institution. Svenska partier är långt ifrån professionaliserade marknadsanpassade kampanjmaskiner som pakterar politiska budskap för konsumtion. Det kommer snart Hanna Bergholm bli medveten om när hon ger sig in i getingboet.

Goda råd till moderaternas nya kommunikationschef:

  • Res runt för att lära känna partiet och politiker. Det kommer att skapa en insikt om skillnaderna mellan ett företag och ett parti.
  • Skaffa en politisk ordbok och lär dig snarast vad som är politiskt gångbart att tycka. Det är stor skillnad på vad människor diskuterar vid fikabordet och vad som kan kommuniceras i en svensk politisk kontext.
  • Våga ifrågasätta sanningar. Politiken tenderar att skapa homogena grupper och likriktning.
  • Glöm inte att moderat politik fortfarande i stor utsträckning innebär att förhålla sig till det socialdemokratiska problemformuleringsprivilegiet.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *